فشردهء فاکتها وحقايقی که تاکنون از اسناد ويکی ليکس فاش شده است
حقيقت جو حقيقت جو

همکاری های نزدیک استخبارات پاکستان و شرکت اعضای بلند پایۀ آن  در نشست با طالبان و طرح برنامه های تروریستی بر ضد نیرو های خارجی  وافغان در صدر جدول  اسناد افشا شده قرار دارد. در این اسناد به شواهدی اشاره شده که بیانگر مداخله آشکار حاکمان پاکستان وايران در شعله ور ساختن جنگ در افغانستان بوده و ماهيت مزورانه مقامهای امريکايی را همچنان برملا ميسازد، در واقعيت امر محتويات افشاء شده جزء اسنادی مبنی بر جنایات جنگی  در افغانستان ميباشد که  لزوماً  رسیده گی  حقوقی و قضايی  بدان صورت گيرد.

- تفويض 1000 موترسایکل در اپریل 2007 به گروه حقانی توسط استخبارات پاکستان.

- افشای عمليات مخصوص نيروهای امريکايی در کشتن سران قبايل افغانستان.

-  افشای چگونه گی دستيابی طالبان به سلاح ستنگر .

- پرده برداری از همکاری ، تسليح وتجهيز طالبان به وسيلهء  حکومت ايران.

- دعوت هفت تن از رهبران طالبان  بوسيلهء حکومت ايران به آنکشور غرض تفويض انعام يک لک دالری در بدل کشتن یک سرباز خارجی و همچنان وعده سپردن  200 هزار کلدار در بدل کشتن  یک کارمند دولتی افغانستان.

-  پنهان کردن شمار کشته شده گان  ملکی موردی ديگری  است که سخنگويان دولت افغانستان را نيز متوحش ساخته ومقامهای اين کشور را واداشته است که يکبار ديگر بيان کنند: مرکز اصلی تروریستان در پاکستان است  ؛ اما  امریکا افغانستان را مرکز نبرد با تروریسم قرار داده و قریه های افغانستان را بمبارد مينمايند.

- افشای وقوع حادثه یی در کابل در شب  یازدهم سپتمبر و سوء قصد  عليه حامد کرزی که در رويداد اولی  22 تن اعضای القاعده به دستور ايمن  الظواهری  شخص شماره دو القاعده، مامورت اختطاف طیاره از میدان هوایی کابل و کوبیدن آن بر ارگ ریاست جمهوری و مراکز امریکایی ها و بریتانیا یی  ها در کابل را  هدف داشتند  و در رويداد دومی  که پای استخبارات پاکستان در میان بود، یک  مقام آی اس آی مولوی عزت الله را برای قتل کرزی توظیف مینماید و او این ماموریت را برای ملا عبدالباری محول میکند تا با داخل شدن در کاخ ریاست جمهوری در کابل کرزی را به قتل برساند .

- ازهمکاری نزدیک و همه جانبهء استخبارات پاکستان برای تمویل طالبان پرده برداری شده و ويکی  ليکس  افشاء کرده : که 80 در صد کمک های مالی برای طالبان بوسیلۀ استخبارات پاکستان آماده می شوند که این پول ها از طریق صراف های آی اس  آی در پاکستان و حتی سراسر جهان در اختیار طالبان قرار میگیرند .

افشای این اسناد جنگ امریکا در افغانستان را دچار چالش نموده و احتمال ایجاد رخنه  در میان هم پیمانان امریکا را بوجود آورده است، چنانچه برخی کشور ها مانند هالند افغانستان را ترک کرد وديگران هم در صدد برآمدن از منجلاب افغانستان ميباشند.

گوشه ای از اسناد افشاء شده به استناد رسانه ها سرهم بندی گرديد، دوستان وپژوهشگرانی که در عرصهء حفظ منافع ملی افغانها ذيعلاقه اند،  اين فهرست را با پژوهش وکاوش شان به پايه اکمال رسانيده وبدينترتيب عاملين  اصلی سه دهه جنگ در افغانستان را به داد گاه خواهند کشانيد.


August 15th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات